Through installations, objects and paintings, Michel Helsen confronts us with vague memories, confusions and dream images.
In the new series "Larumse Heide" Helsen takes us on an exploration of nature and literally sets out with canvas and paint. However, his work is far from impressionistic.
Helsen places a canvas on a meadow full of flowers, rolls through the fallen leaves under a tree, or ventures onto a large anthill.
He literally takes samples from nature on a large canvas, which is first treated with a base color, ranging from dark gray to deep red, ocher or sap green...
Thanks to the large size (two and a quarter square meters), your entire field of view is taken up, you are, as it were, sucked into the canvas and so you experience a strong presence of this specifically chosen place in nature.
An almost random piece of land becomes a strong image.
In installaties, objecten en schilderijen confronteert Michel Helsen ons met vage herinneringen, verwarringen en droombeelden.
In de nieuwe reeks "Larumse Heide" neemt Helsen ons mee op verkenning in de natuur en gaat hij letterlijk op pad met doek en verf. Zijn werk is echter verre van impressionistisch.
Helsen plaatst een schildersdoek op een weide vol bloemen, onder een boom rolt hij door de afgevallen bladeren, of waagt hij zich op een grote mierenhoop.
Hij neemt letterlijk samples van de natuur op een groot doek, dat eerst bewerkt is met een basiskleur, variërend van donkergrijs over diep rood, oker of sapgroen…
Dankzij het grote formaat (twee en een kwart vierkante meter) wordt je hele gezichtsveld ingenomen, je wordt als het ware in het doek gezogen en dus ervaar je een sterke aanwezigheid van deze specifiek gekozen plek in de natuur.
Een bijna willekeurig lapje grond wordt een sterk beeld.
Above and Below, 'Larumse Heide' 2022, 5 x 200 x 100 cm, acrylic paint / collage on multiplex