2022  'A Silent Rush'
ex-Ruimte De Kunstkamer, Herentals

7–22 mei 2022

Above and Below, 'Larumse Heide' 2022, 5 x 200 x 100 cm, acrylic paint / collage on multiplex

 

'Larumse Heide' 2022, 200 x 100 cm, acrylic paint / collage on multiplex
Above and Below 1; 51°11'04.9"N 4°55'45.7"E, 15/04-25/04

 


Larumse Heide

Impressions of a landscape

In recent years, Michel Helsen can often be found at his pond in the 'Larumse Heide'. This is a rural and wooded area in the north of Geel, on the edge of the 'Kempisch Canal'. It is not surprising that he is inspired by the landscape there.

In older installations and works on canvas, he already combined finds from this area with creations in his studio in the center of Geel. Old tree trunks get a new life, branches and leaves become painting material, birds inspire, wood ants assist.
In the series, 'Larumse Heide' (2021-2022), he does this again, but now he literally goes out with canvas and paint. He places the canvas on a flower meadow, rolls it through fallen leaves and acorns, and ventures onto a large anthill with it. It is as if he is taking samples from this location, fragments of a landscape. They draw the large canvas that had previously been given a basic color, ranging from dark gray to deep red, ocher or sap green.

Small paper memories from his studio, especially previously used printing patterns, later end up almost randomly on the canvas and complete the whole.
Thanks to the large size, you are, as it were, drawn into the canvas and you experience the strong presence of this specific place in nature. Just a piece of land demands all the attention and thus becomes a strong image. The connection with nature is complete here.
Acts of instinct and chance almost overtake the creative will of the artist.

In the new series, 'Larumse Heide - Above and Below' (2022), the concept of time also takes on an important meaning.
Above.
Square panels (one square meter) are covered with a white base layer, after which they are placed in different places in nature, preferably under a tree, with the white surface facing upwards. This way, this panel 'receives' everything that happens above it.
Leaves of trees, seeds of flowers, blowing dust, movement of ants and insects, droppings of birds slowly cover the surface. The period of exposure to the environment varies from one week to two months.
Below.
The white area is confronted with a 'sample' from the same location. Using a panel of the same dimensions (one square meter), provided with a dark, sap-green base, an impression is made of the ground, making the structure of the surface visible.
Above and Below
The two panels are ultimately mounted one above the other as a diptych: Above (white) and Below (green). Together they show an image of what happened at a certain place in nature, during a certain time in the Larumse Heide.

Text JK/MH

 


Larumse Heide

Indrukken van een landschap

Michel Helsen is de laatste jaren dikwijls te vinden aan zijn vijver in de Larumse Heide. Dat is een landelijk en bosrijk gebied in het noorden van Geel, aan de rand van het Kempisch Kanaal. Dat hij zich door het landschap daar laat inspireren, hoeft niet te verbazen.

In oudere installaties en werken op doek combineerde hij al vondsten uit dit gebied met creaties in zijn atelier in het centrum van Geel. Oude boomstammen krijgen een nieuw leven, takken en bladeren worden schildersmateriaal, vogels inspireren, bosmieren assisteren.
In de reeks, ‘Larumse Heide’ (2021-2022), doet hij dat opnieuw, maar nu gaat hij letterlijk op pad met doek en verf. Hij legt het schildersdoek op een bloemenweide, rolt het door afgevallen bladeren en eikels, waagt zich ermee op een grote mierenhoop. Het is alsof hij samples neemt van deze locatie, fragmenten van een landschap. Die tekenen het grote doek dat eerder al een basiskleur gekregen had, variërend van donkergrijs over dieprood, oker of sapgroen.

Kleine papieren herinneringen uit zijn atelier, vooral vroeger gebruikte drukpatronen, komen later bijna willekeurig op het doek terecht en completeren het geheel.
Dankzij het grote formaat word je als het ware in het doek gezogen en ervaar je de sterke aanwezigheid van deze specifieke plek in de natuur. Zomaar een lapje grond eist alle aandacht op en wordt zo een sterk beeld. De voeling met de natuur is hier compleet.
Instinctieve daden en toeval halen het bijna van de creatieve wil van de kunstenaar.

In de nieuwe reeks, ‘Larumse Heide - Above and Below ’ (2022), krijgt ook het begrip tijd een belangrijke betekenis.
Above.
Vierkante panelen (één vierkante meter) worden met een witte basislaag bedekt, waarna ze op verschillende plaatsen in de natuur, bij voorkeur onder een boom, worden geplaatst met het witte vlak naar boven gericht. Zo ‘ontvangt’ dit paneel alles wat er zich erboven afspeelt.
Bladeren van bomen, zaden van bloemen, opwaaiend stof, verkeer van mieren en insecten, uitwerpselen van vogels bedekken langzaam het vlak. De periode van blootstelling aan de omgeving varieert van een week tot twee maanden.
Below.
Het witte vlak wordt geconfronteerd met een ‘sample’ van dezelfde locatie. Met een paneel van dezelfde afmetingen (een vierkante meter), voorzien van een donkere, sapgroene basis, wordt een afdruk van de grond gemaakt waardoor de structuur van de oppervlakte zichtbaar wordt.
Above and Below
De twee panelen worden uiteindelijk boven elkaar als tweeluik gemonteerd: Above (wit) and Below (groen). Samen tonen ze een beeld van wat er zich heeft afgespeeld op een bepaalde plaats in de natuur, gedurende een bepaalde tijd in de Larumse Heide.

Tekst JK/MH